Drodzy Rodzice,
W marcowym tygodniu najwięcej uwagi poświęciliśmy zmianom, jakie zachodzą w przyrodzie wraz ze zbliżającą się wiosną. Podczas spacerów obserwowaliśmy wiosenną pogodę oraz to, jak zmieniają się krzewy i drzewa, czy kwitną już pierwsze wiosenne kwiaty. Nasłuchiwaliśmy, czy wróciły ptaki. Poznaliśmy przysłowie W marcu jak w garncu i wyjaśniliśmy jego znaczenie. Rozmawialiśmy o tym, jak dobierać odpowiedni ubiór do pogody. Wspomnieliśmy o zwierzętach budzących się z zimowego snu.
Wysłuchaliśmy wielu utworów literackich o tematyce wiosennej. Rozwiązywaliśmy zagadki związane ze zjawiskami atmosferycznymi. Kolorowaliśmy wazon i naklejaliśmy na gałązkach wierzbowe kotki. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądają krokusy, przebiśniegi, żonkile, szafirki, hiacynty.
Uczestniczyliśmy w zabawach rytmicznych i muzycznych z przyborami (szarfami, obręczami, woreczkami gimnastycznymi itd.) lub bez nich. Ćwiczyliśmy przeliczanie.
W kolejnym tygodniu na podstawie różnych tekstów i własnych obserwacji dyskutowaliśmy o pracach, które wykonuje się wiosną w ogrodzie, oraz o wiosennych warzywach i kwiatach. Poznaliśmy części rośliny (łodyga, korzeń, liście, kwiaty) i dyskutowaliśmy, jakie są ich funkcje.
Rozmawialiśmy o cebulach i cebulkach. Odgadywaliśmy zagadkę dotyczącą cebuli. Oglądaliśmy i wąchaliśmy cebulę. Wiemy, z jakich części się składa. Staraliśmy się też ją pokolorować i doklejaliśmy do niej szczypiorek powstały z zielonej bibuły. Wspólnie posadziliśmy cebule w ziemi i czekamy, aż wyrośnie szczypiorek.
Wiemy, jak wygląda ziarenko fasoli, i jak wyhodować z niego roślinę. Stworzyliśmy własną hodowlę fasoli i poznaliśmy jej poszczególne etapy. Teraz pozostaje nam cierpliwie czekać na rezultaty. Wspólnie przeliczaliśmy w zakresie 2 i stosowaliśmy pojęcia: mniej, więcej, tyle samo.
Przygotowywaliśmy kolorowe kanapki z nalepek w kartach pracy.
Wspólnie wykonywaliśmy liczne ćwiczenia rytmiczne oraz naśladowcze, rozwijające koordynację ruchową. Dostosowywaliśmy swoje ruchy do słuchanej melodii.
W ciągu ostatniego tygodnia rozmawialiśmy głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Wysłuchaliśmy opowiadania Bajeczka wielkanocna A. Galicy. Dowiedzieliśmy się, czym są palmy wielkanocne i jak można je wykonać. Poznaliśmy różne sposoby ozdabiania jajek i wiemy, czym pisanki różnią się od kraszanek.
Wiemy, co powinno się znaleźć w koszyczku. Nalepialiśmy w nim pisanki, kurczaczki i baranki według wzoru, a potem je przeliczaliśmy. Braliśmy udział w zabawach z kodowaniem i odgadywaliśmy zagadki interaktywne.
Poznaliśmy piosenkę Pisanki i świetnie się przy niej bawiliśmy. Wiemy, czym jest lany poniedziałek i jakie tradycje wiążą się z tym dniem.
Podczas zabaw muzycznych i rytmicznych dostosowywaliśmy swój ruch do zmieniającego się tempa, rytmu i melodii.
Propozycje zabaw z dzieckiem
– spacery, wspólne szukanie oznak wiosny
– oglądanie książek/filmów na temat budzenia się przyrody do życia
– zabawy w przeliczanie
– wspólne sianie nasion, sadzenie cebulek, obserwacja procesu wzrastania roślin
– zabawy w układanie historyjek zgodnie z kolejnością zdarzeń