Roczny plan pracy przedszkola zawiera etapy realizacji koncepcji pracy, sposoby realizacji priorytetów zmierzających do osiągnięcia wizji przedszkola. Służy rozwojowi przedszkola i doskonaleniu jego pracy. W roku szkolnym 2023/2024 będziemy realizować następujące zamierzenia:
- Wspomaganie roli rodziny
- Umiejętności cyfrowe
- Rozwijanie aktywności fizycznej
Wspomaganie roli rodziny
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
- rozwijanie empatii dziecięcej
- nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych oraz zwierząt
- budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
- budowanie wzajemnego zaufania
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
- podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców
Umiejętności cyfrowe
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- rozwijanie zainteresowań informatycznych nauczycieli i dzieci przez wskazanie w jaki sposób komputer może być narzędziem pożytecznym w pracy, nauce, zabawie,
- wykorzystanie komputera przez każdego nauczyciela w trakcie przygotowywania materiałów pomocniczych do zajęć, wdrażanie do wykorzystania komputera jako środka dydaktycznego wnoszącego nową jakość do placówki na każdym etapie nauczania,
- wskazanie na ważność doboru właściwego oprogramowania edukacyjnego.
- wprowadzenie podstawowych pojęć, zasad działania i rodzajów sztucznej inteligencji (AI) w pracy nauczyciela,
- praktyczne zastosowania AI wspierające zapoznanie dzieci z podstawową wiedzą na temat sztucznej inteligencji oraz jej zastosowań.
Aktywność fizyczna
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Dzieci rozwijają i doskonalą aktywność ruchową
- Dzieci poszerzają i stosują słownictwo w zakresie edukacji sportowej, znają różne dyscypliny sportowe.
- Dzieci rozumieją ideę codziennego pobytu na świeżym powietrzu.
- Dzieci mają świadomość korzyści płynących z uczestnictwa w ćwiczeniach i zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela na ich stan zdrowia, sprawność ruchową i psychiczną.
- Dzieci uczą się stosować zasady i rozumieją potrzeby ich przestrzegania w życiu codziennym.
- Dziecko zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych.
- Zdobywanie poczucie świadomości własnego ciała, możliwości ruchowych i przeniesienie jej na otaczającą przestrzeń, w jakiej funkcjonuje
- Wspieranie dziecka z nadwagą i otyłością w społeczności przedszkolnej.