Wiem.. muszę poćwiczyć.
W marcu w grupie IV rozmawialiśmy o wiedzy, wytrwałości i radości. Główne tematy dotyczyły kosmosu, świata techniki, oznak zbliżającej się wiosny, a także przygotowań do Świąt Wielkanocnych
Na zajęciach dzieci poznały:
- pojęcia związane z kosmosem- planety, gwiazdy, Słońce itp.
- najważniejsze dla ludzkości wynalazki tj. samochód, żarówka, komputer, prąd; rozwijały słownik czynny
- kształtowały kompetencje cyfrowe;
- nabywały umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 7 i 8
- kształtowały wartość, jaką jest wytrwałość w dążeniu do celu
- operowały pojęciami: cebule jadalne i ozdobne, założyły wiosenny kącik przyrody, uprawę rzeżuchy i owsa
- poznały zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną i nazywały je, przewidywały następstwa związane z pogodą i wiosną w przyrodzie;
- rozwijały logiczne myślenie;
- rozwijały słownik czynny- nazwy zwierząt gospodarskich, czytały globalne wyrazy związane ze zwierzętami;
- wyrażały radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych;
- wyrażały radość z możliwości zaprezentowania swojej wiedzy nt. wybranego wynalazku;
- kształtowały wartość związaną z wyrażaniem i przeżywaniem radości;
- operowały pojęciami związanymi z Wielkanocą;
- kształtowały koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową;
- rozwijały małą motorykę;
Co warto poćwiczyć:
- sprawność manualną poprzez ćwiczenia w kolorowaniu, rysowaniu lub wycinaniu;
- warto zwrócić uwagę na prawidłową postawę przy jedzeniu- prawidłowe trzymanie łyżki w dłoni, czystość przy talerzu, sprawne posługiwanie się sztućcami;
- samodzielne ubieranie i rozbieranie;
- zachęcić dzieci do zabaw stolikowych tj. gier planszowych, układanek;
- doskonalić dokładność wykonywanej pracy grafomotorycznej;
- ćwiczyć działania matematyczne- dokładanie i odkładnie do 8, czyli rozwijanie umiejętności przeliczania
Jak uczyć wiedzy i wytrwałości:
Pomaganie dzieciom w zdobywaniu wiedzy jest jednym z zadań przedszkola. Rodzice powinni wspierać swoje dziecko w dążeniu do poznawania świata. Dla dzieci najlepszym sposobem przyswajania wiedzy jest doświadczanie wielozmysłowe. Można zachęcić dziecko do udziału w ciekawych warsztatach, spotkaniach, ale również poprzez czytanie książeczek.
Aby kształtować w dzieciach wytrwałość można dawać do wykonania zadania, które wymagają koncentracji, wielu prób lub wykonania kilku czynności przed osiągnięciem celu; zachęcać do wysiłku dzieci, którym dane zadanie sprawia trudność. Ważne jest, by docenić dziecko, za to że się stara, bez względu na efekty i zaznaczyć, że dzięki wytrwałości następnym razem wynik na pewno będzie lepszy.