Czego nauczyliśmy się w lutym

Drodzy Rodzice,

Kolejny zimowy tydzień spędziliśmy, rozmawiając o naszych ulubionych książkach i czytając przyniesione przez dzieci bajki i baśnie. Staraliśmy się rozróżniać dobre i złe zachowania postaci z bajek. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące znanych bajek.

Przypomnieliśmy sobie bajkę o Czerwonym Kapturku oraz jej morał i na tej podstawie mówiliśmy, jak należy się zachować w kontakcie z obcą osobą. Słuchaliśmy też bajki o Trzech Świnkach i wiemy już, że wysiłek i staranność się opłacają. Układaliśmy domki świnek z figur geometrycznych.

Wykonywaliśmy ćwiczenia oddechowe oraz gimnastykę buzi i języka. Budowaliśmy z klocków, ćwicząc motorykę i zręczność. Ćwiczyliśmy orientację w przestrzeni, sprawne określanie położenia przedmiotów i klasyfikowane według jednej cechy. Wykonując ćwiczenia gimnastyczne, poruszaliśmy się zgodnie z poleceniami

Przed wyjściem na spacer staraliśmy się być jak najbardziej samodzielni: ubierać się bez pomocy i sprawnie ustawiać w pary. Podczas spacerów prowadziliśmy obserwacje otoczenia i zimowej pogody.

W następnym tygodniu rozmawialiśmy o balach karnawałowych i przygotowaniach do nich, braliśmy też udział w przedszkolnym balu. Na podstawie utworów literackich i rozmów poznaliśmy pojęcia: karnawał, serpentyna, girlanda. Uczyliśmy się rozróżniać, jakie przedmioty służą do dekorowania pomieszczenia, a jakie do przebierania się. Wspólnie wykonaliśmy maski karnawałowe na nasz bal.

W przedostatnim tygodniu na podstawie utworów oraz ilustracji mówiliśmy o rytmie dnia i nocy, rozpoznawaliśmy przedmioty kojarzące się z tymi porami doby. Zastanawialiśmy się, jak należy się przygotować do snu i dlaczego odpoczynek podczas snu jest ważny. Kolejne opowiadanie o Tupie i przedszkolakach pozwoliło nam zrozumieć, czym są sny. Wprowadziliśmy informacje o cykliczności dnia i nocy, które zawsze po sobie następują. Dowiedzieliśmy się, jakie zwierzęta są aktywne w dzień, a jakie w nocy.

Rozmawialiśmy o Słońcu, Księżycu i gwiazdach. Podczas zabaw na świeżym powietrzu obserwowaliśmy niebo i to, co się na nim dzieje, np. ruch słońca i pojawienie się księżyca.

Mówiliśmy także o kosmosie, wyprawach kosmicznych i planetach. Rysowaliśmy pastelami z wyobraźni to, co według nas mógłby zobaczyć astronauta znajdujący się w przestrzeni kosmicznej. Dyskutowaliśmy o tym, jak mogą wyglądać życie na nieznanej planecie i jej mieszkańcy.

W ostatnim tygodniu najwięcej uwagi poświęciliśmy temu, jak wyglądało życie na Ziemi przed tysiącami lat. Na podstawie różnych tekstów i ilustracji rozmawialiśmy o tym, jakie zwierzęta i rośliny wtedy występowały, czym charakteryzowały się dinozaur. Dowiedzieliśmy się, kim jest archeolog i sami bawiliśmy się w archeologów w przedszkolnej piaskownicy.

Na podstawie ilustracji poznaliśmy wygląd i środowisko życia takich dinozaurów, jak: diplodok, tyranozaur, pterodaktyl i triceratops. Wysłuchaliśmy wiersza W kopalni T. Kubiaka i rozmawialiśmy na temat węgla. Dotykaliśmy go i badaliśmy jego właściwości.

Propozycje zabaw z dzieckiem

  • opowiadanie przed snem znanych baśni lub wymyślanie własnych
  • zabawy w kalambury – dziecko wybiera słowo, następnie gestem i mimiką ma je zaprezentować
  • zabawy w przeliczanie i porównywanie zbiorów z zadawaniem pytań: ile jest…?, których rzeczy jest więcej/mniej?
To Top Skip to content