Czego nauczyliśmy się w styczniu

Drodzy Rodzice,

W pierwszym tygodniu stycznia rozmawialiśmy o nowym roku i przemijaniu czasu. Mówiliśmy o kolejnych porach roku, poznawaliśmy ich nazwy i opisywaliśmy cechy charakterystyczne. Mówiliśmy, co lubimy podczas nich robić.

Przeprowadziliśmy eksperymenty i zabawy badawcze: rozszczepiliśmy światło i wykazaliśmy, że tak naprawdę białe światło składa się z wielu kolorów (kolorów tęczy); obserwowaliśmy szybko kręcące się kolorowe bączki; zbadaliśmy zjawisko mieszania się barw i wiemy już, skąd się bierze kolor zielony; prowadziliśmy też zabawę badawczą ze śniegiem i dowiedzieliśmy się, że sól przyspiesza jego topnienie. Rozmawialiśmy o bezpiecznych zimowych zabawach na dworze. Podczas zabaw na dworze obserwowaliśmy różne elementy pogody: słońce, wiatr, chmury, opady.

Podczas zabaw ruchowych wykonywaliśmy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała i umiejętności naśladowcze.

W trzecim tygodniu rozmawialiśmy o naszej rodzinie i bliskich osobach, ze szczególnym uwzględnieniem babci i dziadka. Mówiliśmy o tym, ze nasi dziadkowie też byli kiedyś dziećmi, i poznawaliśmy zabawy, w które się bawili. Opowiadaliśmy o swoim domu i o tym, jak spędzamy czas z dziadkami.

W drugim tygodniu rozmawialiśmy właśnie o tym, czego zwierzęta potrzebują, by przetrwać zimę. Słuchaliśmy opowiadania o przygodach Tupa, który wraz z dziećmi obserwował ptaki przylatujące do przedszkolnego karmnika. Nauczyliśmy się rozpoznawać wróbla, gila i sikorę bogatkę. Obserwowaliśmy ptaki podczas pobytu w przedszkolnym ogrodzie i spacerów. Zastanawialiśmy się, z czego ptaki budują swoje gniazda. Podczas zabawy polisensorycznej rozpoznawaliśmy różne rodzaje ziaren i wskazywaliśmy pokarm odpowiedni dla ptaków. Dosypywaliśmy pokarm do przedszkolnego karmnika i wspólnie wybieraliśmy miejsce w przedszkolnym ogrodzie do powieszenia słoninki. Układaliśmy karmnik z patyków.

Słuchaliśmy odgłosów i staraliśmy się dopasować je do ptaków, które je wydają. Wykonywaliśmy różne prace plastyczne: wypychaliśmy, sklejaliśmy i kolorowaliśmy gila i sikorę.

Mówiliśmy też o innych zwierzętach zimą, przypomnieliśmy sobie informacje o śnie zimowym. Mówiliśmy o tym, że niedźwiedź zasypia w gawrze, a jeż pod kupką liści. Zwróciliśmy uwagę na pracę leśnika i dokarmianie takich zwierząt, jak sarny, dziki czy zające.

Zimowe tygodnie to doskonały czas, by dzieci nauczyły się, jak dostosować ubiór do pogody, aby czuć ciepło i wygodę podczas zabaw na świeżym powietrzu. Dlatego na podstawie naszych doświadczeń dobieraliśmy ubrania stosowne do pogody i pory roku. Rozmawialiśmy także o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych. Poznaliśmy rodzaje łyżew i dyscypliny, w których się ich używa (łyżwiarstwo figurowe, łyżwiarstwo szybkie, hokej na lodzie). Rozwiązywaliśmy zagadki na temat zimy. Robiliśmy kule śniegowe z gazet, dzięki czemu ćwiczyliśmy dłonie podczas zgniatania.

Wspólnie tworzyliśmy kodeks bezpiecznej zabawy i rozmawialiśmy o tym, jak należy bawić się na śniegu, by nie zrobić krzywdy sobie ani innym. Podczas gier i zabaw doskonaliliśmy szybką reakcję na sygnał dźwiękowy.

W minionym tygodniu stycznia dużo uwagi poświęciliśmy w przedszkolu zimowym zjawiskom atmosferycznym. Słuchaliśmy opowiadania o Tupie, w którym była mowa o śniegowych gwiazdkach, i staraliśmy się odpowiadać na pytania nauczyciela dotyczące tekstu. Poznawaliśmy właściwości śniegu. Obserwowaliśmy śnieżynki w przedszkolnym ogrodzie i dowiedzieliśmy się, że nie ma dwóch jednakowych. Rzucaliśmy w siebie śnieżkami, ale robiliśmy to bardzo ostrożnie i zawsze celowaliśmy tylko w nogi.

Obserwowaliśmy zachowanie się wody w temperaturze pokojowej oraz w lodówce i zamrażalniku. Wiemy już, że w temperaturze niższej niż zero stopni woda zamarza i zamienia się w lód. Szukaliśmy lodowych sopli i zamarzniętych kałuży podczas spaceru.

Mówiliśmy też o pingwinach i rysowaliśmy swoje wyobrażenie bieguna południowego. Odgadywaliśmy zagadki muzyczne – próbowaliśmy podać tytuł piosenki, którą nucił nauczyciel, i zaprezentować jej rytm na wybranym instrumencie. Kształtowaliśmy umiejętność liczenia.

Propozycje zabaw z dzieckiem

– stworzenie rodzinnego kalendarza – zapisywanie, rysowanie obowiązków wszystkich członków rodziny na każdy dzień tygodnia

– zabawy ze wskazywaniem brakujących elementów

– zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu

– zabawy w wodzeniem palcem po śladzie

 – proste zabawy w kalambury – pokazywanie ruchem, gestem wyglądu i sposobu poruszania się wybranego zwierzęcia, odgadywanie jego nazwy

– czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

To Top Skip to content