W lutym dzieci z grupy IV poznały tematy związane z siłami przyrody i czterema żywiołami. Poznały również tematy związane z transportem i podróżami, a także wartości tj. szacunek do przyrody i otwartość.
W lutym dzieci:
- kształtowały poczucie szacunku wobec sił przyrody; poznały odnawialne i nieodnawialne źródła energii; wdrażały się do dbania o środowisko naturalne;
- poznały pojęcie „globus” ”mapa”, „kompas”;
- były uwrażliwiane na piękno przyrody; operowały pojęciami skały, minerały, rozwijały słownik czynny; poznawały nowe wiadomości dotyczące soli (miejsca jej wydobywania w Polsce, sposoby jej produkcji na świecie); poznały pojęcia dodawania – rozwijały prawidłowe liczenie;
- rozwijały pojęcia: ciężki – lekki;
- rozwijały otwartość na podróże i zdobywały nowe doświadczenia; rozwijały umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 6
- Poznały wygląd litery: R r, G g
- poznawały różne sposoby podróżowania, nazywały je; czytały globalnie wyraz rower; rozwijały umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 7;
- poznały wygląd i nazw niektórych roślin egzotycznych;
- rozwijały słownik czynny i rozwijały logiczne myślenie; rozwijały słuch fonemowy, kształtowały umiejętności uważnego słuchania;
- kształtowały właściwą postawę ciała podczas zajęć , rozwijały wiele grup mięśniowych
Dzieci uczestniczyły w dodatkowych wydarzeniach tj. Dniu Niedźwiedzia, Tłustym Czwartku, Dniu Kota, Dniu Języka Ojczystego, warsztatach przyrodniczych o mrówkach i warsztatach podróżniczych „Przez Tybet i Himalajach” . Były w kinie na filmie „Katak. Podwodny świat”.
Co warto poćwiczyć:
- Syntezę sylabową prostych nazw np. zwierząt, przedmiotów, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w tych nazwach
- Podczas czytania książeczek kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, umiejętność mówienia o czym była bajka.
- Rysowanie po śladzie znaków literopodobnych lub obrazków
- Prawidłowe trzymanie kredki/ ołówka w dłoni
- Wycinanie po linii
- Dopasowywanie cyfr do ilości elementów
Jak uczyć szacunku do przyrody i otwartości?
Nieodłącznym elementem tej wartości jaką jest szacunek do przyrody jest uprzejmość połączona z troską o uczucia drugiej osoby. Ważne jest uświadomienie dzieciom, że bez względu na różnice między ludźmi – np.: płeć, wiek, narodowość, zdolności intelektualne, wygląd, poglądy czy religię – każdy człowiek jest godny szacunku. Istotne jest również, by dzieci wiedziały, że szacunek obejmuje nie tylko uprzejme odnoszenie się do ludzi, ale również dbanie o środowisko, w którym żyjemy – zarówno o zwierzęta, jak i o rośliny.
Pięciolatki mogą uczyć się szacunku do przyrody poprzez:
– przykład dawany przez dorosłych,
– słuchanie lub wspólne czytanie opowieści przyrodniczych (o roślinach i zwierzętach w Polsce i innych krajach),
– oglądanie filmów przyrodniczych, – rozmowy o planecie – wspólne rozważanie, co by było, gdyby na Ziemi zabrakło tlenu, zieleni, zwierząt czy czystej wody,
– segregację odpadów, – ponowne wykorzystywanie zużytych przedmiotów, niemarnowanie jedzenia, – zwrócenie uwagi na ochronę środowiska życia zwierząt i roślin (obejmujące na przykład ćwiczenie właściwego zachowania się w lesie)
Otwartość to postawa, na którą składają się: szczerość, prostolinijność i prawdomówność. Ważne jest dawanie przedszkolakom przestrzeni do swobodnych wypowiedzi. Lepiej nie zmuszać do wypowiedzi osób, które tego nie chcą – być może nie są jeszcze na to gotowe.
Źródło WSiP