Czego nauczyliśmy się w lutym

W lutym dzieci z grupy IV poznały tematy związane z siłami przyrody i czterema żywiołami. Poznały również tematy związane z transportem i podróżami, a także wartości tj. szacunek do przyrody i otwartość.

W lutym dzieci: 

  • kształtowały poczucie szacunku wobec sił przyrody; poznały odnawialne i nieodnawialne źródła energii; wdrażały się do dbania o środowisko naturalne;
  • poznały pojęcie „globus” ”mapa”, „kompas”;
  • były uwrażliwiane na piękno przyrody; operowały pojęciami skały, minerały, rozwijały słownik czynny; poznawały nowe wiadomości dotyczące soli (miejsca jej wydobywania w Polsce, sposoby jej produkcji na świecie);  poznały pojęcia dodawania – rozwijały prawidłowe liczenie;
  • rozwijały pojęcia: ciężki – lekki;
  • rozwijały otwartość na podróże i zdobywały nowe doświadczenia; rozwijały umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 6
  • Poznały wygląd litery: R r, G g
  • poznawały różne sposoby podróżowania, nazywały je; czytały globalnie wyraz rower; rozwijały umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 7;
  • poznały wygląd i nazw niektórych roślin egzotycznych;
  • rozwijały słownik czynny i rozwijały logiczne myślenie; rozwijały słuch fonemowy, kształtowały umiejętności uważnego słuchania;
  • kształtowały właściwą postawę ciała podczas zajęć , rozwijały wiele grup mięśniowych

Dzieci uczestniczyły w dodatkowych wydarzeniach tj. Dniu Niedźwiedzia, Tłustym Czwartku, Dniu Kota, Dniu Języka Ojczystego, warsztatach przyrodniczych o mrówkach i warsztatach podróżniczych „Przez Tybet i Himalajach” . Były w kinie na filmie „Katak. Podwodny świat”.

Co warto poćwiczyć:

  1. Syntezę sylabową prostych nazw np. zwierząt, przedmiotów, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w tych nazwach
  2. Podczas czytania książeczek kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, umiejętność mówienia o czym była bajka.
  3. Rysowanie po śladzie znaków literopodobnych lub obrazków
  4. Prawidłowe trzymanie kredki/ ołówka w dłoni
  5. Wycinanie po linii
  6. Dopasowywanie cyfr do ilości elementów

Jak uczyć szacunku do przyrody i otwartości?

Nieodłącznym elementem tej wartości jaką jest szacunek do przyrody jest uprzejmość połączona z troską o uczucia drugiej osoby. Ważne jest uświadomienie dzieciom, że bez względu na różnice między ludźmi – np.: płeć, wiek, narodowość, zdolności intelektualne, wygląd, poglądy czy religię – każdy człowiek jest godny szacunku. Istotne jest również, by dzieci wiedziały, że szacunek obejmuje nie tylko uprzejme odnoszenie się do ludzi, ale również dbanie o środowisko, w którym żyjemy – zarówno o zwierzęta, jak i o rośliny.

Pięciolatki mogą uczyć się szacunku do przyrody poprzez:

– przykład dawany przez dorosłych,

– słuchanie lub wspólne czytanie opowieści przyrodniczych (o roślinach i zwierzętach w Polsce i innych krajach),

– oglądanie filmów przyrodniczych, – rozmowy o planecie – wspólne rozważanie, co by było, gdyby na Ziemi zabrakło tlenu, zieleni, zwierząt czy czystej wody,

– segregację odpadów, – ponowne wykorzystywanie zużytych przedmiotów, niemarnowanie jedzenia, – zwrócenie uwagi na ochronę środowiska życia zwierząt i roślin (obejmujące na przykład ćwiczenie właściwego zachowania się w lesie)

Otwartość to postawa, na którą składają się: szczerość, prostolinijność i prawdomówność. Ważne jest dawanie przedszkolakom przestrzeni do swobodnych wypowiedzi. Lepiej nie zmuszać do wypowiedzi osób, które tego nie chcą – być może nie są jeszcze na to gotowe.

Źródło WSiP

 

 

 

 

 

To Top Skip to content