Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

 rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na
podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony
temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania
zapamiętanych tekstów;
 poszerzenie słownictwa czynnego dzieci o pojęcie dotyczące wartości odpowiedzialność,
życzliwość, dobro oraz pojęcia dotyczące najbliższego otoczenia dziecka: lampiony, girlandy,
reżyser, scenografia, sufler, kostiumograf, kolęda, pastorałka;
 rozwijanie procesów myślowych – pamięć, uwaga dowolna, myślenie przyczynowo-
skutkowe;
 rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i
syntezy sylabowej i głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania
krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno- obrazkowych;
 stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez
eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. kaloryfer, kominek, piec, drewno,
kotłownia, solary, teatr, scena, aktor, kurtyna, widownia, garderoba, lis, sarna, sowa oraz
wprowadzanie liter k, K, y i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
 rozwijanie umiejętności związanych z przeliczaniem – uświadamianie stałości liczby
elementów w zbiorze niezależnie od kierunku liczenia;
 rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie stałości masy i wielkości, porównywanie
wysokości i długości; posługiwanie się umownymi miarkami i miarkami z podziałką; próby
odczytywania wielkości na podziałkach; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na
konkretach oraz zbiorach zastępczych;
 wprowadzenie cyfr 4, 5; kodowanie i dekodowanie informacji za pomocą cyfr 1–5 i znaku =;
 rozwijanie świadomości przyrodniczej i ekologicznej – poznanie ekologicznych sposobów
pozyskiwania ciepła do ogrzewania domów w okresie zimowym, zwrócenie uwagi na zjawiska
przyrodnicze typowe dla zimy, np. śnieg, szron, lód, poznanie ich cech, warunków
powstawania, uświadomienie sposobów przystosowania się zwierząt leśnych do trudnych
warunków w okresie zimowym – zasypianie, zmiana futra itp.
 budzenie wrażliwości dzieci na konieczność niesienia pomocy, np. zwierzętom podczas
okresu zimowego;
 kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór
odpowiedniego ubrania do panujących warunków atmosferycznych oraz określanie
bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie;
 rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Zima
przyjdzie jutro”, „Święta, święta, święta” – zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew, a
także stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej: gra na instrumentach,
improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką;
 kształtowanie postaw patriotycznych przez ukazywanie polskich tradycji związanych ze
świętami Bożego Narodzenia: kolacja wigilijna, potrawy, sposób nakrywania stołu;
 stwarzanie okazji do rozwijania aktywności twórczej dzieci – aranżowanie przestrzeni z
wykorzystaniem prac wykonanych w zespołach lub indywidualnie;
 rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i organizowania imprez dla całej
społeczności przedszkolnej, np. przedstawienie jasełkowe; kształtowanie umiejętności
współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania,
czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych, rozwijanie wrażliwości, czerpanie radości z
możliwości obdarowania bliskich osób własnoręcznie wykonanym prezentem.

To Top Skip to content