Czego nauczyliśmy się w grudniu?

Drodzy Rodzice!

W tym miesiącu…

· rozmawialiśmy o właściwym ubieraniu się, dostosowaniu stroju do pory roku i pogody

· poszerzaliśmy wiedzę o tematy związane ze śniegiem, zimowymi aktywnościami i obserwacjami zmieniającej się przyrody

· rozwijaliśmy umiejętności matematyczne – poznaliśmy trójkąt i utrwalaliśmy znajomość innych figur geometrycznych, a także przeliczaliśmy przedmioty i układaliśmy geometryczne rytmy i wzory

· rozpoczęliśmy przygotowania do Bożego Narodzenia – dekorowaliśmy sale, przygotowywaliśmy świąteczne ozdoby, a na korytarzu coraz częściej było słychać kolędy

· zapoznaliśmy się z bożonarodzeniowymi zwyczajami oraz polskimi tradycjami

· prowadziliśmy rozmowy o wigilijnych potrawach, przygotowaniu stołu na wigilijną wieczerzę i dzieleniu się opłatkiem

· rozwijaliśmy kompetencje matematyczne z wykorzystaniem pierniczków – przeliczaliśmy się, porównywaliśmy ich kształt i wygląd

· uczyliśmy się kolędy „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, poznawaliśmy historię betlejemskiej szopki i jej mieszkańców i rozmawialiśmy na temat prezentów. Dzieci poznały też dźwięk i wygląd janczarów, które doskonale wpisują się w klimat wielu świątecznych piosenek i kolęd

· rozmawialiśmy o datach, zegarach i miesiącach, czyli o upływie czasu

· poznaliśmy wybrane zwyczaje związane z żegnaniem starego roku i witaniem nowego (bale i parady, składanie życzeń o północy, wystrzeliwanie fajerwerków) oraz znaczenie wyrażenia bawić się na białej Sali

· utrwaliliśmy znajomość nazw pór roku i charakteryzujących je symboli

· powtórzyliśmy nazwy miesięcy i przyporządkowaliśmy je do pór roku. Potrafimy wskazać atrybuty pór roku i reprezentujące je kolory

· zdajemy sobie sprawę z cykliczności pór roku i miesięcy, wiemy też, że dzień następuje po nocy, powtórzyliśmy nazwy dni tygodnia

 

 

„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:

· „Liczymy codziennie”. Zachęcamy do przeliczania przedmiotów przy każdej nadarzającej się okazji. Ważne jest przy tym, aby dziecko od początku rozumiało, że mechaniczne powtarzanie zapamiętanych liczebników to nie to samo, co liczenie – powinno skojarzyć, że liczebnik oznacza konkretny przedmiot (element zbioru), a ostatni wymieniony przez nie liczebnik określa, ile jest wszystkich przeliczonych

elementów w zbiorze. Dlatego ważne jest, aby dziecko na początku dotykało przeliczanych przedmiotów, wskazywało je i przesuwało. Kolejnym etapem może być liczenie palców. Tak właśnie wygląda liczenie na konkretach.

· Masaż pleców i innych części ciała. Masażyki, często połączone z dowcipnymi rymowankami, są dobrym sposobem budowania bliskości i dostarczania zróżnicowanych bodźców dotykowych (różny sposób dotyku palcami lub całą dłonią, zmienny nacisk itp.). Warto masować się nawzajem – dziecko przecież chętnie pougniata rodziców, a przy tym może się też uczyć kontrolowania siły nacisku i zwracania uwagi na to, czy jego dotyk nie sprawia komuś bólu, co jest bardzo ważne zwłaszcza u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.

· Pieczenie świątecznych ciasteczek. Pamiętajmy, że nie chodzi o walory smakowe i estetyczny wygląd ciasteczek czy pierniczków, ale o wspólne działanie i ćwiczenie manualne.

· „Jak kiedyś wyglądały święta?”. Proponujemy rozmowę z seniorami na temat tego, jak kiedyś wyglądały święta – dzieci słuchają takich opowieści trochę jak bajek, a babcia czy dziadek na pewno chętnie wrócą pamięcią do czasów dzieciństwa i młodości.

· „Co zniknęło?” – zabawa rozwijająca pamięć, koncentrację uwagi i spostrzegawczość. Rodzic gromadzi w jednym miejscu kilka dowolnych przedmiotów (zabawek), zakrywa je na chwilę chustą / kocykiem / materiałem / swetrem i umiejętnie – tak aby dziecko niczego nie zauważyło – usuwa jeden (później więcej) przedmiot. Dziecko musi zgadnąć, co zniknęło. Na końcu można usunąć wszystkie przedmioty!

To Top Skip to content