Drodzy Rodzice!
W tym miesiącu…
- poznaliśmy owoce dojrzewające jesienią, utrwalały znajomość ich nazw, poznaliśmy fakty dotyczące drzew owocowych
- ćwiczyliśmy posługiwanie się pojęciami duży i mały, doskonaliliśmy umiejętność przeliczania i klasyfikowania, wyrabialiśmy spostrzegawczość, a także rozwijaliśmy umiejętność dzielenia słów na sylaby
- braliśmy udział w zabawach ruchowych i muzyczno-ruchowych, ilustrowaliśmy piosenki ruchem, tańczyliśmy swobodnie do muzyki, wykonywaliśmy ćwiczenia gimnastyczne
- dowiedzieliśmy się, jak należy się zachowywać, gdy spotkamy nieznane lub dziko żyjące zwierzę
- poznawaliśmy jesienne warzywa i utrwalaliśmy wiadomości na ich temat
- klasyfikowaliśmy warzywa według różnych cech, np. zastanawiały się, które rosną nad ziemią, a które pod ziemią, jaki mają kolor i kształt
- doskonaliliśmy umiejętność logicznego myślenia i spostrzegawczość
- usprawnialiśmy dłonie i palce, a także uczyliśmy się postępowania zgodnie z instrukcją
- utrwalaliśmy wiadomości o lesie i parku, jesiennych skarbach, ptakach i zwierzętach
- poznawaliśmy też nazwy ptaków i wskazywaliśmy ich charakterystyczne cechy
- poznawaliśmy etapy produkcji pieczywa w ramach projektu badawczego „Od ziarenka do bochenka”
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
- „Sylabowe zagadki”. Zabawy w dzielenie na sylaby prostych wyrazów, mówienie sylabami, wyklaskiwanie sylab, przeliczanie itp.
- „Co to za owoc?”. Rozpoznawanie owoców na różne sposoby – za pomocą zmysłu dotyku, smaku i węchu. Można połączyć takie zabawy z próbami poszerzenia jadłospisu dziecka o nowe potrawy, co ma duże znaczenie zwłaszcza w przypadku niejadków. J
- „Co jest w naszej zupie?”. Rozpoznawanie i podawanie nazw warzyw wykorzystywanych do przygotowania potraw.
- „Jesienne rytmy”. W tej zabawie nie chodzi o rytmy muzyczne, ale o powtarzalność wzorów i układów przedmiotów. To ważne, aby dziecko zauważało regularność ułożenia przedmiotów (kasztan, szyszka, kasztan, szyszka itd.) i potrafiło kontynuować rozpoczęty rytm. Stopień trudności rytmów, dostosowany do możliwości dziecka, powinien wzrastać; warto też zadawać dziecku pytanie: „Co powinno być następne?”. Rytmy można układać z przeróżnych elementów, np. zabawek lub przedmiotów codziennego użytku.