W miesiącu styczniu Biedronki nauczyły się:
- W przedszkolu
– Rozumieją, co to są DOBRE MANIERY i jak są one ważne dla nich i dla innych dzieci w grupie.
– Stworzyły Kodeks Przedszkolaka – ustaliły zasady, które powinny obowiązywać w grupie przyjaciół, tak by wszyscy czuli się tu dobrze.
– Uczyły się orientować w schemacie własnego ciała, różnicować prawą i lewą stronę, aby świadomie poruszać się w przestrzeni, wiedzą, co jest przed nimi, za nimi, nad i pod.
– Dzieliły słowa na sylaby. Potrafią globalnie przeczytać swoje imię, policzyć w nim litery.
- Nasze przedszkolem
– Znają nauczycieli, kolegów i koleżanki, budynek i jego otoczenie – poruszają się po nim pewnie i bez lęku.
– Rozumieją, że dobre maniery to także kulturalne odnoszenie się do innych, tak by nikt nie czuł się obrażany czy krzywdzony. Na co dzień używają słów: proszę, przepraszam i dziękuję.
– Potrafią ze sobą współpracować: wspólnie się bawić, sprzątać, pomagać sobie i nauczycielom.
– Wiedzą, która to ręka prawa i lewa u siebie, a która u innej osoby, stojącej do nas przodem i tyłem.
- Jestem bezpieczny
– Wiedzą, co należy robić, by bezpiecznie poruszać się w przestrzeni miejskiej, jak przechodzić przez ulicę.
– Rozumieją, co oznaczają znaki drogowe. dowiedziały się, jak wygląda praca policjanta.
– Rozmawiały o wartości, jaką jest ODWAGA. Rozumieją, że odważny jest ten, kto umie stanąć w obronie słabszego, pomagać innym i stara się pokonywać własne lęki i nieśmiałość.
– Znamy nazwy figur geometrycznych, umiemy układać z nich różne ornamenty i wzory.
– Poznały pierwszą literę (o, O), potrafią znaleźć ją w różnych napisach i odczytać.
– Śpiewały piosenkę Zawody. Umieją zatańczyć polkę.
- Pomocna dłoń
– Uczyły się o tym, czym jest odwaga i jak odróżnić ją od brawury. Wiedzą, kiedy powiedzieć głośne, zdecydowane NIE!
– Potrafią wezwać pomoc przez telefon i wiedzą, do jakich służb trzeba zadzwonić w określonych sytuacjach.
– Dowiedziały się, jak pracowite są psy, i wiedzą, jak bardzo pomagają człowiekowi psy policyjne, pasterskie, psi terapeuci i przewodnicy.
– Posługują się szyframi, umieją zakodować informacje i odczytać to, co zakodował ktoś inny.
– Znają litery o, O, a, A – odszukują je wśród innych liter i podają ich nazwy.
Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:
– warto rozmawiać na temat wartości, jaką są dobre maniery (właściwe odnoszenie się do rówieśników i dorosłych, rozumienie, że każdy ma takie same prawa jak ja i nie zawsze muszę być najważniejszy, właściwe zachowanie w zależności od miejsca i sytuacji);
– warto prowadzić rozmowy na temat odwagi – pokonywania swoich lęków, pomagania innym, przyznawania się do winy (odwaga cywilna);
– czytać książki – opowiadania i wiersze – oraz rozmawiać na temat ich treści;
– należy uczyć dzieci właściwego zachowania przy stole;
– należy czytać znaki, symbole, kody – wspólnie grać w gry planszowe lub wymyślać własne gry i je konstruować, zapisywać reguły;